Den røde tråd - samarbejdet mellem børnehave og skole

Erlev Skole samarbejder med Blomsterhaven, Møllehaven og Sdr. Otting børnehave. Samarbejdet omkring børnene sikrer sammenhængskraft, genkendelighed, tryghed og fællesskaber i overgangen fra børnehave til skole. Skolen samarbejder med øvrige børnehaver, når de har børn som ønsker Erlev Skole.

Samarbejdet består i at børnehaverne ofte besøger Erlev Skole. Børnene benytter skolens faciliteter til leg, musik og bevægelse både inde og ude. Når børnene kommer i førskole-gruppen bliver besøgene planlagte, så børnene møder de voksne om er på 0. årgang og i skolens SFO.

Årshjulet for overgangen mellem børnehave og skole indeholder bl.a.

• Ugentlige besøg på Erlev Skole, hvor børnehaverne benytter skolens multisal og spiser i skoles Café.
  • Planlagte besøg på Erlev Skole gennem hele året, hvor lærere og pædagoger fra skolen deltager. Sidst på året er besøgene i 0. årgangsklassen, som på Erlev Skole kaldes klyngen.
  • Lærere og pædagoger fra Erlev Skole og SFO besøger børnene i børnehaverne.
  • Fælles morgensang for alle børnehaver på Erlev Skole.
  • Overleveringsmøde inden skolestart. Børnehaverne laver derudover en beskrivelse af alle børn i hjernen og hjertet, som følger barnet ind i skolen.
  • Efter opstart på Erlev skole kommer pædagogerne på besøg i september for at høre hvordan det går, og børnene kommer også på genbesøg i deres tidligere børnehave, for at gense de voksne og se deres "gamle" børnehave.